Nutiden

Okej, nu var det ett jäkla bra tag sedan jag skrev igen, som vanligt. Förra inlägget handlade i alla fall om lösdrift, om mina tankar kring den typen av hästhållning. Så för att spinna vidare lite på ämnet så tänkte jag nu gå in på hur mina hästar har det i nuläget! 
 
Jag nämnde även i förra inlägget att vi snart då skulle flytta till vår nya gård, som jag tror att vi nyligen hade skrivit papper på då. Nu har vi bott här på gården i ca 6 månader. Här bor mina tre hästar, Bluebell, Mabrook och Barna. (Plus tre katter och en hund. Rena drömmen!) De går på lösdrift med fri tillgång till hö, vilket de i och för sig inte äter speciellt mycket av nu när det finns gräs. 10 av 12 hovar är även barfota, det är bara Mabbes framhovar som väntar på att få lägga järndojorna på hyllan. 
 
Tänkte att jag lägger in lite bilder av hur hästarnas del av gården ser ut, och förklarar efter hand:
Inledningsvis en sån häringa rolig karta över gården :) Den högra delen med gräs tillhör inte vår gård egentligen, det har vi fått låna av den snälla grannbonden. 
Tanken med detta hela, att sprida ut allt så mycket som möjligt, är att helt enkelt uppmuntra till rörelse, eftersom ytan i sig inte är så stor. 
Vi fortsätter med lösdriften, som än så länge inte är så stor och fin som den ska bli. Nu utgör den bara drygt en fjärdedel av logen, vilket var en provisorisk lösning för att slippa ha hästarna på box i höstas när vi flyttade hit. Den gjordes också när jag bara hade två hästar, så den är i minsta laget för tre st. Det var dessutom bara gjutet golv i halva logen, i andra halvan var det typ jordstampat med en massa mög ovanpå plus en stor grop i ena hörnet som jag inte har nån aning om varför den är där.
Så, planen är att gjuta om hela golvet i logen så att det blir en plan yta, sedan får båda logdörrarna vara öppna (de är "mitt emot" varandra) plus att vi bygger ut som en entré på ena sidan, en vinkel som de får gå in i eftersom det alltid blåser och regnar från det hållet. Så här typ:
Här är "framsidan", mot gårdsplanen där de har vatten och grusplan, typ.
Hölösning hittills: Ett stort hönät plus ge hö på marken, nu när det är tre hästar i hagen. När de var två räckte det med detta hönät och sedan de blev tre har vi inte "hunnit" fixa nån mer sådan här anordning. Tycker det är så bra med hönäten att det blir så lite spill. Särskilt nu när vi gett både i hönät och på marken så syns den markanta skillnaden i hur mycket hö som går till spillo. I hönätet = i princip ingenting. På marken = typ, tja, minst en tredjedel. Tråkigt att behöva slänga så mycket bra hö, som de kunde ätit annars!
Planen här är att fixa fler "höstationer" för att ingen ska bli utan och för att jag som hästslav (hehe) inte ska behöva fylla på lika ofta. Eventuellt får hönäten ha större maskor så att de inte behöver slita så mycket. Särskilt Mabbe (Mabrook) borde kränga i sig så mycket han orkar för att hålla hullet. Han är fullblod och har tidigare i sitt liv gått på banan i, jag tror, 8 år. 
En del av vinterhagen.
Gången ut till stora hagen
Här öppnar sig världen! Den stora gräshagen :)
Icke att förglömma, den underbara paddocken!
 
Ja, ungefär så ser det ut hos oss i nuläget. Som nämnt så finns det mycket jag vill ändra på, har många planer för hur detta kan bli ännu mycket bättre, med de förutsättningar som finns. Men så är det ju så, att det finns många saker som tar tid här i livet, som gör att andra saker får vänta. Men jag hoppas att vi snart kan börja med alla förbättringar som väntar på hästfronten, det förtjänar mina vackra vänner! :)
 
På återseende!

Kommentera här: