Idag är en speciell dag...

Idag är en speciell dag. Det är det av två anledningar. För det första så är nu LIGGHALLEN ÄNTLIGEN GJUTEN!!! Den blev gjuten igår men först idag är det färdigt och torrt så att det går att gå på den och liksom se resultatet. Det blev RIKTIGT BRA, minst sagt. Men nog om detta, för jag tänker ägna ett eget inlägg åt detta senare. 
 
Den andra anledningen till att denna dag är speciell är kanske inte lika spektakulär egentligen... det är nämligen så att jag har öppnat den första höbalen och packat de första ikeapåsarna för säsongen. Inte för att jag ens brukar packa ikeapåsar nu för tiden. Jag brukar lasta upp hö i rullebören och köra direkt ut till hönäten, men det är något speciellt, nästan nostalgiskt för mig, med att skära upp plasten på en bal med välluktande hö och trycka ner stora tussar i den prasslande påsen. Nu går hästarna fortfarande på bete men det är hög tid att börja fodra dem lite, om inte annat för att de ska vänja in sina magar tills de kommer hem, vilket förhoppningsvis blir alldeles snart, nu när ligghallen börjar ta sig. Och till betet går det inte att köra med rullebören, så idag fick jag alltså packa ikeapåsar, lasta in i bilen och köra bort till betet. Lyckligtvis har de hållit sig otroligt bra i hullet hela hösten, de är runda och fina alla fyra. Vi har flera hagar att tillgå där borta som alla hunnit bli lite uppväxta, så vi har bytt efterhand som det blivit avbetat. Men de var nog allt sugna på lite hö för de högg in på det direkt när jag lagt ut det. Konstigt att hö kan vara mer tilltalande än gräs, om än ganska näringsfattigt sådant såhär på höstkanten.
 
Det är något speciellt med att packa hö-påsar. Hög mysfaktor!
 
Höet kommer från min sambos föräldragård och detta året var det riktigt fint, må jag säga. Jag har, bortskämd som jag är, kunnat påverka lite hur jag vill ha det, och diskuterat med min sambo om hur det kan förbättras. Tidigare har det inte varit lika bra - blötare, mögligt ibland, ganska mycket jord i vissa balar. Detta år önskade vi lite förbättringar, och voila, det blev superfint! Torrt som hö känns det, fast än det är "hösilage" i inplastade balar, och luktar riktigt fräscht. Hoppas att alla balar blev lika bra som denna! 👌
 
 

Kommentera här: