Välj ett ord

Jag hittade in på en blogg och läste ett intressant inlägg om att instruera i ridning. Inlägget hittar du här. I slutet av inlägget skrev bloggaren om ett ord som skulle beskriva en känsla i ridningen/träningen. Tyckte att idén var spännande och fick mig verkligen att tänka till. Att välja ett ord, som ska representera känslan i ridningen eller i mitt fall träningen över huvud taget, krävde en del eftertanke. 
 
Jag kom fram till att mitt ord skulle vara jämlikhet. Det tycker jag representerar mitt synsätt och min filosofi på många sätt. Dels det uppenbara, att hästen och människan är lika mycket värda, är på samma nivå. Rangordning och dominans existerar inte. Jämlikhet kan också appliceras på energinivån. Känslan i träningen borde vara harmonisk, i balans, följsam. Detta kan den vara när hästen och människan är på samma energimässiga, mentala nivå. Då kan kommunikationen fungera utan spärrar och de två individerna får lättare att förstå varandra och flyta samman i umgänget. Friktionen blir minimal och hjälperna, signalerna, nästan osynliga mellan häst och människa. Det är då dansen kan börja. 
 
 

Kommentera här: